دفترچه راهنمای بازی رومیزی یه تار سیبیل

 

بازی رومیزی یه ‌تار سیبیل

مفاهیم آموزشی: هوش مالی، تفکر استراتژیک و مذاکره

 

به‌نام‌خدای زیبایی‌ها

مصیّب‌خان جوانمردترین و بااعتبارترین بازرگان کشور بود. به همین دلیل پادشاه او را به عنوان وزیردارایی انتخاب کرده‌بود. با بودن او، خیال مردم و پادشاه راحت بود و کشور هم وضعیت خیلی خوبی داشت. تا اینکه روزی از روزها، یک خبر مهم و غافلگیرکننده، همه‌ی کشور را متوجه خودش کرد. چه خبری؟! اینکه مصیّب‌خان عمرش را بخشید به شما!

 

بعداز مصیّب‌خان، بازرگان‌های زیادی دوست داشتند تا وزیر دارایی جدید کشور باشند که البته کار آسانی نبود؛ چون پادشاه برای انتخاب وزیر جدید مسابقه‌ای گذاشت و دستورداد وزیربعدی کسی خواهد بود که بتواند بیشترین ثروت و اعتبار را در این مسابقه بدست بیاورد. نشانه‌ی این اعتبار هم سیبیل‌های بازرگان‌ها بود. به یاد مصیّب‌خان، تصویر این وزیر بزرگ هم به عنوان نماد جوانمردی و اعتبار در تجارت (تار سیبیل) قرار داده‌شد.  از بین بازرگان‌ها، 4 نفر که اعتبار بالاتری در بازار داشتند برای رقابت نهایی انتخاب شدند تا وزیردارایی از بین آن‌ها تعیین شود

           

هدف بازی

شما در این بازی در نقش این 4 بازرگان هستید که باید با سفربه مناطق مختلف ایران و کشورهای همسایه و خرید وفروش کالاهای مربوط به آن‌ها بیشترین درآمد را بدست بیاورید. البته داشتن اعتبار بالا در بازار (تارسیبیل) نیز بسیار مهم است. پس سعی کنید از حوادث مختلف در طول بازی به سلامت بگذرید و با داشتن بیشترین اعتبار و ثروت، وزیردارایی کشور شوید.

اجزای‌بازی

صفحه بازی-19 کارت کالا- 2 کارت قاچاق- 15 توکن‌سیبیل 3 توکن داروغه-48 اسکناس ‌(6 اسکناس 10 پشیزی، 10 اسکناس 5 پشیزی، 10 اسکناس 2 پشیزی، 22 اسکناس 1 پشیزی) - 4 مهره بازرگان-تاس (اعداد صفر تا 4 و نماد دوباره تاس ریختن)

چیدمان بازی

صفحه‌ی بازی را در بین بازیکنان قرار دهید و پس از آن خزانه‌داری را براساس پول‌ها و کارت‌های کالا به تفکیک رنگ در کنار یکدیگر منظم نمایید.

 

نمادهای نقشه

خرید وفروش کالا: با قرارگرفتن در این خانه، می‌توانید کالای مربوط به آن استان را بخرید و یکی از کالاهایی که قبلا خریداری کرده‌اید، بفروشید.

خانه‌های قرمز که با توجه به تصویر کنار آن خانه، کارکرد آن مشخص می شود. این تصاویر شامل موارد زیر هستند:

کاروانسرا: با قرارگرفتن در این خانه به دلیل دریافت خدمات رفاهی، باید مبلغ 1 پشیز بپردازید. البته اگر در آن لحظه این مبلغ را نداشته‌باشید، نیازنیست چیزی بپردازید.

  راهزن: زمانی‌که در خانه راهزن با لباس بنفش قرارگرفتید، اگر کالا(ها)یی را خریده‌باشید باید ازبین آن‌ها گران‌ترین کالا را به خزانه‌داری بر‌گردانید؛ مگر اینکه کالای قاچاق داشته‌باشید که در این صورت باید آنرا تحویل خزانه‌داری بدهید. با قرارگرفتن در خانه‌ی راهزن با لباس قرمز باید  10 پشیز به خزانه‌داری بپردازید. البته اگر کمتر از 10 پشیز پول داشتید باید همه‌ی پول خود را بدهید و اگر هیچ پولی نداشتید هم نیاز نیست مبلغی بپردازید.

 داروغه: با ورود به این خانه می‌توانید یک توکن داروغه از خزانه‌داری دریافت کنید. این توکن را می‌توانید در صورت ورود به خانه‌ی راهزن به خزانه‌داری برگردانید  تا از آسیب او در امان بمانید. البته اگر قبل از شما بازیکنان دیگر توکن‌ها را گرفته باشند، چیزی دریافت نمی‌کنید. همچنین یک بازیکن می‌تواند هر سه توکن داروغه را با ورود به این خانه‌ها بدست بیاورد. به علاوه اگر کالای قاچاق داشته‌باشید و وارد این خانه شوید، داروغه آن کالا را  از شما می‌گیرد و چون جوانمردی در تجارت را رعایت نکرده‌اید، یکی از سیبیل‌هایتان را نیز از دست ‌می‌دهید که این توکن‌سیبیل از بازی خارج می‌شود.

 گمرک: برای خروج از کشور وتجارت در کشورهای همسایه، در این خانه باید توکن سیبیل همرنگ منطقه‌ای که گمرک در آن قراردارد (زرد یا نارنجی) را ضمانت قراردهید و با بازگشت به کشور، دوباره توکن خود را تحویل بگیرید. البته نیازنیست دقیقا در این خانه قراربگیرید تا  سیبیل خود را تحویل دهید؛ بلکه به محض خروج از کشور باید این کار را انجام بدهید. مشخص است که بدون داشتن سیبیل همرنگ منطقه‌ی گمرک، نمی‌توانید از کشور خارج شوید!

محل‌فروش‌کالای‌قاچاق: برای فروش‌کالاهای‌قاچاق خریداری‌شده باید خود را به این خانه‌ها برسانید وسپس براساس قیمت پشت‌کارت‌کالا، آن‌ها را به‌فروش ‌برسانید. شما می‌توانید این کالاها را با قرارگرفتن در خانه‌های خریدوفروش خارج از کشور، خریداری نمایید. البته دقت کنید که اگر توکن داروغه دارید، نمی‌توانید کالای قاچاق را خرید و فروش نمایید. یعنی نباید بطورهمزمان توکن داروغه و کالای قاچاق را در دست‌تان داشته باشید.

 

شروع بازی

درابتدای بازی یک بازیکن به عنوان خزانه‌دار انتخاب می‌شود که می‌تواند از بین بازیکنان اصلی بازی باشد و یا اینکه یک نفر از بیرون ، خزانه‌دار بازی شود. خزانه‌دار (درحالتی که یکی از بازیکنان باشد) به عنوان اولین نفر، شخصیت خود را در بازی انتخاب می‌کند. سپس به صورت ساعت‌گرد نفرات بعدی شخصیت‌هایشان را در بازی مشخص می‌کنند.  بعد از انتخاب شخصیت‌ها، خزانه‌دار  باید به هر بازرگان، سه توکن سیبیل (سبز، نارنجی و زرد) به همراه مبلغ 20 پشیز ( شامل یک عدد 10 پشیزی، یک عدد 5 پشیزی، یک عدد 2 پشیزی و سه عدد 1 پشیزی) اسکناس بدهد و باقی مبلغ را به عنوان سرمایه‌ی خزانه‌داری نگاه‌دارد. سایر توکن‌ها (آبی، قرمز و بنفش) از بازی خارج می‌شوند. هر بازیکن مهره‌ی خود را در خانه‌ی شروع مربوط به خود قرار می‌دهد و در این لحظه خزانه‌دار با پرتاب تاس، بازی را شروع می‌کند و به همان ترتیب ساعت‌گرد بقیه‌ی بازیکنان بازی را ادامه می‌دهند. (تصویر صفحه بازی که دور آن برای هر نفر 3 توکن سیبیل رنگی قرار دارد و مقداری پول، هر بازرگان در خانه ی شروع خود قرار گرفته، تاس دست خزانه دار است و خزانه داری به همان شکل چیدمان بازی قرار دارد.)

روش‌بازی

حرکت: هر بازیکن در نوبت خود ابتدا تاس می‌ریزد و با مهره‌ی بازرگان خود براساس عدد روشده در خانه‌هایی که با خط به یکدیگر وصل شده‌اند، حرکت می‌کند و بعد از پایان حرکت، کارکرد خانه‌ای که در آن قرارگرفته‌است را براساس توضیحات بخش نمادهای بازی انجام‌ می‌دهد؛ مثلا با قرارگیری در خانه‌ی کاروانسرا، یک پشیز به خزانه‌داری می‌پردازد یا با رفتن به خانه‌ی سبز می‌تواند خریدوفروش انجام دهد.  بازیکنان می‌توانند در مسیرهای بازی بصورت رفت  و برگشتی حرکت کنند؛ برای مثال در یک دور با روشدن عدد2، به اندازه‌ی دو خانه جلو بروند و در دور بعد با آمدن عدد 3، به اندازه‌ی سه خانه به عقب برگردند. البته توجه‌کنید که در یک دور تاس ریختن نمی‌توان هم به جلو و هم به عقب حرکت کرد. در واقع قبل از شروع حرکت، بازیکن باید جهت حرکت خود را مشخص کند و سپس حرکت نماید. همچنین با قرارگیری در  مسیرهای یکطرفه (که با علامت فلش برروی مسیر نشان داده‌شده‌اند) فقط باید روبه‌جلو حرکت کرد تا فلش‌ها به پایان برسند. (تصویر برشی از قسمت فلش دار نقشه)

هدیه‌دادن: اگر بازیکن اول در خانه‌ای حضور داشته‌باشد و بازیکن دوم با حرکت خود وارد آن خانه شود، بازیکن اول باید به بازیکن دوم یک توکن سیبیل به انتخاب بازیکن دوم هدیه دهد. چرا که در این حالت دو کاروان تجاری به یکدیگر رسیده‌اند و براساس قوانین بازرگانی کشور، باید کاروان اول به کاروان دوم هدیه‌ای بدهد و ارزشمندترین هدیه، تارسیبیل رئیس کاروان است که بزرگی و اعتبار او را نشان می‌دهد. همچنین اگر در این لحظه کاروان سوم و چهارم هم برسند، همه‌ی کاروان‌هایی که از قبل در آن خانه هستند باید به کاروان جدید یک توکن سیبیل هدیه بدهند. اگر بازیکنی که باید توکن سیبیل به بقیه بدهد در آن لحظه توکنی نداشته باشد، بازیکنان دیگر او را می‌بخشند و از او چیزی دریافت نمی‌کنند. (تصویر رسیدن یک بازرگان به به بازرگان دیگر و در پایین آن، نشان دهیم که بازیکن اول به بازیکن دوم توکن سیبیل می دهد)

وام: بازیکنان در هرلحظه از بازی خصوصا زمانیکه با کمبود پول مواجه ‌می‌شوند، می‌توانند یکی از توکن‌های سیبیل‌شان را به خزانه‌داری بدهند و مبلغ 15 پشیز وام دریافت کنند و با پس‌دادن آن مبلغ درآینده، سیبیل خود را پس بگیرند. البته تازمانی که بازیکن یک وام را پس نداده‌است، نمی‌تواند وام دیگری دریافت کند. به علاوه اگر فرد به مبلغی بیشتر یا کمتر از 15 پشیز نیازداشته باشد، می‌تواند یک توکن سیبیل به بازیکن دیگری بدهد و این مبلغ را از او قرض نماید وتا زمانی که مبلغ قرض‌گرفته را پس نداده، بازیکن دیگر سیبیل را به عنوان ضمانت نگه می‌دارد و  می‌تواند از آن در بازی  استفاده نماید. در این حالت، بازیکن می‌تواند به اندازه توکن‌هایش از بقیه پول قرض کند و محدودیت خاصی ندارد. البته باید بتواند بازیکنان دیگر را برای قرض‌دادن پول راضی نماید که کار آسانی نیست! (در تصویر اول بازیکن توکن سیبیل می هد و از خزانه داری پول میگیرد. در تصویر دوم یک بازیکن به بازیکن دیگر سیبیل می دهد و از اوپول قرض می گیرد.)

داد و ستد: بازیکنان در هر لحظه از بازی می‌توانند کالاهایشان را به بقیه بازیکنان بفروشند و یا کالاهای بازیکنان دیگر را ازآن‌ها بخرند و برای این کار ، نیازی به حضور در خانه‌ی مربوط به خریدوفروش(خانه‌های سبز) نیست. حتی نیاز نیست که در نوبت خودشان این کار را انجام‌دهند و در نوبت بقیه هم می‌توانند پیشنهاد خرید یک کالا از بازیکن دیگر و یا فروش کالا‌هایشان به بازرگانان دیگر را بدهند. البته در این حالت، قیمت خرید یا فروش کالاها با توافق بین بازیکنان مشخص می‌شود و آن‌ها باید بتوانند دیگران را برای قبول‌کردن پیشنهادهایشان راضی نمایند. (نشان دادن حالت بازار بین 4 تا بازرگان که در حال خرید و فروش با یکدیگر هستند)

مالیات: در هر لحظه از بازی که پول خزانه‌داری به 15 پشیز یا کمتر برسد، خزانه‌دار اعلام می‌کند که هر بازیکن باید 10 پشیز به خزانه‌داری بپردازد. این اتفاق ممکن است بارها در بازی تکرار شود و در هر بار بازیکنان باید این مبلغ را به خزانه‌داری بدهند. بازیکنانی که این مقدار را ندارند، باید هر چه پول دارند را به خزانه‌داری بدهند. همچنین بازیکنی که هیچ پولی ندارد، معاف از مالیات است و نیاز نیست چیزی به خزانه‌داری بدهد. (تصویر پول خزانه داری خیلی کم است و از هر طرف 10 پشیز جلو آمده برای پرداخت به خزانه داری و همه جلوشون بازم پول هست ولی یه نفر هیچ پولی جلوش نیست و 7 پشیز آورده جلو)

محدودیت: در جریان بازی زمانی که بازیکن حداکثر سه کارت کالا دردست‌ دارد، نمی‌تواند کالای جدیدی بخرد تا حداقل یکی از آن‌ها را بفروشد. درواقع نباید تعداد کارتهای کالا در دست هیچ بازیکنی بیشتر از سه عدد بشود. همچنین زمانی که بازیکنی کالای قاچاق را خریده‌باشد، تا زمانیکه آنرا به فروش نرسانده‌ نمی‌تواند کالای‌دیگری را خریدوفروش نماید؛ نه با رسیدن به خانه‌های سبز استان‌ها و نه خریدوفروش با بازیکنان دیگر. حواس‌تان باشد که  کالای قاچاق را نمی‌توان به بازیکنان دیگر فروخت و یا از بازیکنی خرید. (تصویر اول جلوی بازیکن سه کارت کالاست و ضربدر روی خریدن کالای چهارم، تصویر دوم جلوی بازیکن کالای قاچاق و ضربدر زدن روی خرید و فروش کالای دیگر، تصویر سوم ضربدر زدن روی فروش کالای قاچاق به بازیکن دیگر)

 

پایان بازی

بازیکنان برای پایان‌دادن به بازی، باید خود را به خانه‌ی شروع خودشان برسانند. البته بازیکنی می‌تواند بازی را تمام کند که حداقل 4 توکن سیبیل و یا 30 پشیز پول داشته باشد. در غیر این صورت نمی‌تواند بازی را تمام نماید و اگر به خانه‌ی شروع خود برود، از دور بازی خارج می‌شود و بازیکنان دیگر بازی را ادامه می‌دهند. حال اگر بازیکنی این شرایط را داشت و خود را به خانه‌ی شروع رساند، به معنی برنده‌شدن آن بازیکن نیست! با رسیدن اولین بازیکن به این خانه، همه‌ی بازیکنان باید توکن‌های سیبیل و پول‌های خود را بشمارند. در این مرحله، هر توکن سیبیل به اندازه‌ی 20 پشیز ارزش دارد و جمع توکن‌ها و پول‌ها، سرمایه‌ی نهایی هر بازیکن را مشخص می‌کند و بازیکنی که بیشترین ثروت را دارد، وزیر دارایی جدید کشور ‌می‌شود. پس باید حواس‌تان باشد که چه لحظه‌ای بازی را تمام می‌کنید و در آن لحظه شما و بازیکنان دیگر چه مقدار سرمایه دارید!  در پایان بازی، فقط اسکناس‌ها و توکن‌های سیبیل ارزش‌ دارند و داشتن کالاهای فروش‌نرفته نمی‌تواند کمکی به بازیکن نماید؛ پس تلاش‌کنید تا همه‌ی کالاهای‌تان را قبل از رسیدن اولین نفر به نقطه‌ی پایان به فروش‌برسانید. (تصویر مقایسه 4 بازرگان در یک جدول و مشخص کردن برنده با توکن و پول بیشتر+ضربدر زدن روی کالاهای فروش نرفته)

روش پیشرفته بازی

برای بازی در این حالت ابتدا خزانه‌دار تعیین می‌شود و پس از انتخاب شخصیت‌های بازیکنان، به هر نفر مبلغ 20 پشیز می‌دهد. حال، شش توکن به رنگ‌های مختلف(آبی، قرمز، سبز، زرد، نارنجی و بنفش) در خزانه‌داری قرار می‌گیرند و بقیه‌ی توکن‌ها از بازی خارج می‌شوند. در این روش از  بازی، بازیکنان از ابتدا هیچ توکن سیبیلی ندارند و  باید برای بدست‌آوردن اعتبار بیشتر در بازار (سیبیل‌های‌ بیشتر) با یکدیگر رقابت نمایند.(تصویر چیدمان اولیه بازی: صفحه بازی، خزانه داری، 6 توکن سیبیل و 3 توکن داروغه و پول ها در خزانه داری، مقداری پول جلوی هر بازیکن)

 برای بدست‌آوردن سیبیل در این بازی هر بازیکن باید بتواند تمام کالاهای مربوط به یک بخش رنگی از نقشه را بخرد. برای مثال بازیکنی که بتواند هر دو کالای منطقه‌ی سبزرنگ نقشه (گیلان و قم) را بخرد و در دست داشته‌باشد، توکن سیبیل سبز را از خزانه‌داری دریافت می‌نماید. همین قانون در مورد مناطق دیگر نقشه نیز برقرار است. (تصویر دو کارت سبز جلوی بازیکن و تحویل توکن سیبیل سبز از خزانه داری)

 بازیکنی که بتواند 3 توکن سیبیل بدست بیاورد و آن‌ها را حفظ نماید، می‌تواند به خانه‌ی شروع خود بازگردد و  بازی را تمام نماید. البته می‌تواند بازی را ادامه هم بدهد و توکن‌ها و پول‌های بیشتری بدست بیاورد. در این حالت نیز با تمام‌کردن بازی توسط یکی از بازیکنان، پول‌ها و توکن‌های سیبیل شمارش می‌شوند و کسی که بیشترین سرمایه را داشته‌باشد برنده‌ی بازی‌ است. توجه کنید که ارزش سیبیل‌ها در این روش بازی با یکدیگر متفاوت است و براساس جدول زیر باید به توکن‌ها امتیاز بدهید:

رنگ توکن

ارزش

زرد( 4 کالا)

20 پشیز

آبی (4 کالا)

20 پشیز

بنفش (3 کالا)

18 پشیز

نارنجی (2 کالا)

16 پشیز

قرمز (2 کالا)

16 پشیز

سبز (2 کالا)

16 پشیز

 

در این حالت باید دقت کنید که تعداد کالاهای در دست‌تان از چهار عدد بیشتر نباشد. همچنین از خرید‌وفروش کالاهای وارداتی و قاچاق برای افزایش پول‌هایتان می‌توانید استفاده کنید ولی در افزودن سیبیل‌ها کمکی به شما نمی‌کنند. در این روش نیز همچون روش قبل می‌توانید از بازیکنان دیگر نیز کالاهایشان را خریداری کنید و یا کالاهای خود را به آنان بفروشید که باید بتوانید آن‌ها را برای قبول پیشنهادهای‌تان راضی نمایید. (تصویر: جلوی بازیکن سه کالای زرد است و چهارمی را از بازیکن دیگر می خرد و همزمان توکن زرد را دریافت می نماید)

اگر بازیکنی برای مثال تمام کالاهای منطقه قرمز را خرید و توکن سیبیل قرمز را بدست‌آورد، می‌تواند آن کالا‌ها را به فروش برساند بدون اینکه توکن را از دست بدهد. مگر اینکه بعد از فروش آن‌ها، بازیکن دیگری موفق شود همه‌ی کالاهای منطقه‌ی قرمز را خریداری نماید که در این صورت باید توکن قرمز را به این بازیکن تحویل دهد. پس سرعت عمل در بدست‌آوردن توکن‌ها در این بازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است! (تصویر های پی در پی: که در تصویر اول بازیکن دوتا قرمز را می خرد و توکن قرمز دارد، در تصویر دوم جفت قرمز ها را فروخته و توکن را دارد هنوز و تصویر سوم بازیکن دیگر جفت قرمزها رو خریده و بازیکن اول داره توکن رو بهش تحویل میده)

در این روش  بازی، بازیکنان دیگر نمی‌توانند از خزانه‌داری وام بگیرند. البته اگر بازیکنی هیچ پولی نداشت می‌تواند یک توکن سیبیل به خزانه‌داری بدهد و مبلغ 15 پشیز پول بگیرد. در این حالت و یا برای خروج از کشور، توکن سیبیل بازیکن به خزانه‌داری برمی‌گردد و دوباره به او تحویل داده نمی‌شود؛ حتی اگر دوباره به کشور بازگردد یا بتواند 15 پشیز را پس بدهد. همچنین در صورت خرید کالای قاچاق و ورود به خانه‌ی داروغه نیز  پس از تحویل کالای قاچاق، توکن سیبیل به خزانه‌داری بازمی‌گردد و از بازی خارج نمی‌شود.

اگر بازیکن اول در خانه‌ای حضور داشت و بازیکن دوم به آن خانه رسید، بازیکن دوم می‌تواند یکی از کالاهای بازیکن اول را به قیمت 2 پشیز از او خریداری نماید. اگر بازیکن سوم و چهارم نیز در آن لحظه وارد آن خانه شوند می‌توانند از همه‌ی بازیکنان قبلی یک کالا به همین قیمت خریداری نمایند. البته اگر بازیکنان قبلی کالایی نداشتند، نیاز نیست چیزی به بازیکنان دیگر بدهند. (تصویر ورود بازیکنان به خانه همدیگر و در پایین تصویر کالایی به همدیگر می دهند و دو پشیزی به یکدیگر می دهند.)

سایر قوانین بازی همچون بازی به روش اصلی خواهد بود.

در صورت تمایل به تهییه بازی رومیزی یه تار سیبیل با ما در ارتباط باشید.